Diş Çürüğü, Diş Kayıpları Ve Malokluzyon İle İlkokul Öğrencilerine Yönelik Konuşma Becerisi Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Türkyılmaz E., Gümüş H., Yücel K. S.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Ağustos 2024
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2025

Proje Özeti

Okul yılları çocukluktan ergenliğe kadar olan bir dönemi kapsar. Bunlar, yaşam boyu önemli ağız sağlığı

davranışlarının yanı sıra inanç ve tutumların da oluşturulduğu insan yaşamındaki önemli kilometre

taşlarıdır. Okul çocukları bu dönemde kabul edicidir ve alışkanlıklar ne kadar erken geliştirilirse, ağız sağlığı

üzerindeki etkisi de o kadar uzun sürer.

Bir DSÖ raporu, dünya çapındaki okul çocuklarının %60-90'ının diş çürüğü yaşadığını göstermektedir. Diğer

yandan çocukluk ve ergenlik döneminde oldukça yaygın olup, dünya çapında bir sağlık sorunu olarak kabul

edilen bir durum da maloklüzyonlardır. Okul çocuklarında maloklüzyon estetik olmayan özelliklere, kötü dil

pozisyonuna ve bunun sonucunda konuşmada yaşam kalitesini etkileyebilecek değişikliklere yol açabilir. Bu

bağlamda maloklüzyon, dil pozisyonu ve konuşma bozukluklarında dikkate alınması gereken önemli bir

belirleyicidir.

Konuşma, çok hassas nöromüsküler koordinasyon gerektiren hareket dizilerinin planlanması ve yürütülmesinin

sonucudur. Artikülasyon bozuklukları çocukluktan itibaren başlayabilir. Etiyolojisinde genetik faktörler çevresel

ve karma faktörler yer almaktadır.

Yukarıda ifade edilen diş çürüğü, diş kayıpları ve malokluzyon durumları ile ağı sağlıyla ilişki yaşam kalitesini

ilgilendiren durumlardan birisi olan konuşma becerisi tutumu projenin kapsam ve sınırlarını ifade etmektedir.

Literatürde ağız sağlıyla ilişkili yaşam kalitesini ilgilendiren durumlardan birisi olan konuşma becerileri ile ilgili;

konuşma becerilerini/bozukluğunu etkileyen faktörleri tespit etmeye yönelik çalışmalar ve konuşma becerileri

ve bozukluğu ile ilgili epidemiyolojik çalışmalar bulunmasına rağmen konuşma becerileri tutumunu ölçmeye ve

bunun malokluzyon, diş çürükleri ve diş kayıpları ile arasındaki ilişkiyi ölçmeye yönelik bir çalışmaya bilgimiz

dahilinde rastlanmamıştır. Bu durum hem projenin özgün yönünü vurgulamaktadır hem de araştırma

önerisinin hangi eksikliği gidereceği ve hangi ilgili bilim alanına kavramsal, kuramsal özgün katkılarda

bulunacağını vurgulamaktadır.

Ayrıca çalışmanın amacına ulaşmaya yönelik “ilkokul öğrencilerine yönelik konuşma becerileri tutum

ölçeği” ve “Anlamlı Çürük İndeksi” nin kullanılacak olması da projenin hem ikinci özgün yönünü

vurgulamaktadır hem de araştırma önerisinin bilimsel değerini, farklılığını ve yeniliğini metodolojik olarak ne

gibi özgün katkılarda bulunacağını vurgulamaktadır.

Bu çalışmada oluşturulacak veri toplama araçları 2024/2025 eğitim döneminde Erciyes Üniversitesi Pedodonti

Anabilim Dalına başvuran diş çürüğü, diş kayıpları ve malokluzyondan dolayı tedavi alacak hastalardan veri

toplamak için kullanılacaktır. “Anlamlı Çürük İndeksi” , “Angle’ın Malokluzyon Sınıflandırması” ve “İlkokul

Öğrencilerine Yönelik Konuşma Becerisi Tutum Ölçeği” olmak üzere toplanacak veriler ve yeterli hasta verisi

elde edildiğinde verilerin istatiksel değerlendirmesi yapılarak kesitsel çalışma yöntemine uygun olarak

çalışma tamamlanacaktır.

Proje; yürütücü ve diğer proje ortağı ile akademik danışmandan tarafından 9 ay boyunca toplam 4 iş paketi

olarak 2024-2025 eğitim dönemlerinde uygulanacak şekilde tasarlanmıştır.

Proje sonucunda diş çürüğü, diş kayıpları ve malokluzyon ile ilkokul öğrencilerine yönelik konuşma becerisi

tutumu arasındaki ilişkinin belirlenmesi beklenmektedir.

Beklenen diğer yaygın etkilerinin ise:

Proje çıktılarının ulusal/uluslararası dergilerde makale, bildiri, olarak yayınlanması

Proje çıktılarının Erciyes Üniversitesi ev sahipliğinde seminer ve konferans olarak sunulması

BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gerçekleştirilmesi doğrultusunda çocukların ağız sağlığı ile ilişkili yaşam

kalitesinin artırılmasına yönelik araştırmacılar yetiştirilmesi beklenmektedir.