Akbaş E., Gezegin B. B., Başal A.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2020 - 2020
Proje
Özeti Projenin Amacı Yabancı dil eğitiminde derlem kullanımı son 20 yıldır
bilgisayarların veri işleme kapasitelerinin artmasıyla beraber daha sağlam
bir temel üzerine oturmuştur. İlk olarak, dilde referans kitaplarının (örn:
sözlükler) hazırlanmasına kaynaklık eden derlemler, günümüzde yavaş yavaş
ders kitapları ve dilbilgisi kitapları hazırlanırken de kullanılmaya
başlanmıştır. Fakat kitapların çoğu hala derleme dayalı olmayıp, derslerde
derleme dayalı örnekler (tanıklar) yerine genelde suni (prefabricated) dil
kullanımları yer almaktadır. Bu durum, sınıfta öğretilen İngilizce ile ana
dil konuşucularının kullandığı İngilizce arasında belirgin farklılıkların
ortaya çıkmasına; öğrencilerin İngilizce öğrenme sürecinde doğal dile maruz
kalmamasına; hedef dilde iletişim problemlerine neden olmaktadır. İngilizce
öğretmenleri çeşitli sebeplerle (örn: lisans programlarında derlem eğitimi
almamaları, derlemlerin ara yüzlerindeki kimi sorunlar vb.) yabancı dil
öğretiminde derlem kullanımının potansiyelinin (affordance) farkında
değillerdir. Bu sorundan hareketle, mevcut projenin amacı, katılımcı
İngilizce öğretmenlerine, genelde 1. derlem-dilbilim
becerileri, teknik beceriler ve pedagojik beceriler kazandırmak 2. derlemin
dil eğitimindeki potansiyelini keşfettirmek özelde 1. İngilizce
için hazırlanmış derlemler hakkında bilgi kazandırmak 2. derlem
kullanarak İngilizce ders içerikleri planlama ve geliştirme becerisi
kazandırmak 3. oluşturdukları
içerikleri (materyal, alıştırma ve sınav) müfredat ile uyumlu olarak
derslerine entegre etme becerisi kazandırmak 4. kendi oluşturacakları
derlem (Do It Yourself Corpus - DIY) ile bağlam odaklı (kendi öğrencilerinin
ihtiyaçları doğrultusunda) dil öğretimini öncelemelerini sağlamaktır. Projenin Hedef Kitlesi ve Kapsamı Projenin hedef kitlesini İstanbul ilinde MEB’e bağlı devlet
liselerinde görev yapan İngilizce öğretmenleri oluşturacaktır. Söz konusu
projenin kapsamını; İngilizce öğretmenlerinin hâlihazırda mevcut olan, genel
(örn: BNC, COCA, MICASE), özel (TED derlemi- talk_corpus, Youtube
derlemi-yt_corpus) ve pedagojik hassasiyetler dikkate alınarak hazırlanmış
(örn: SKYLIGHT) derlemleri derslerine nasıl entegre edilebileceği, derlem
araçlarının bu amaçla nasıl kullanılabileceği ve uygulamalı çalışmalar
çerçevesinde içerik geliştirmeleri oluşturmaktadır. Projenin Yöntemi Katılımcı 30 İngilizce öğretmeni, 3 gün süre ile konaklamasız
etkinliklere alınacaktır. Katılımcılara sabah (09:00-12:15) ve öğleden sonra
seanslarında (13:15-16:30) yapılan etkinlikler marifetiyle, hedeflenen
derlemler ve derlem araçları tanıtılacaktır. Ayrıca ders müfredatı ve öğrenim
hedefleri paralelinde söz konusu bu derlemler ve derlem araçlarıyla
hazırlanan içerikler örneklendirilecek ve katılımcıların, derlem araçlarını
kullanma becerilerini geliştirmeleri sağlanacaktır. Etkinliklerde,
öğretmenlerin ders müfredatlarına paralel kendi seçtikleri bir konuyla ilgili
derleme dayalı içerik (materyal, aktivite, alıştırma, sınav) geliştirmesi
sağlanacaktır. Gerçekleştirilecek olan projenin amacına ulaşıp ulaşamadığını
belirlemek için, katılımcı İngilizce öğretmenlerine etkinlikler öncesi ve
sonrası performans ve algıya dönük açık uçlu sorularla oluşturulan görüşme
formu ve etkinliklerin verimliliğini ortaya çıkarmak için etkinlik değerlendirme
formu uygulanacaktır. Görüşme formlarından elde edilen nitel veriler, içerik
analizine tabi tutulup, temalar ortaya çıkarılacak ve çalışma öncesi
katılımcı karakteristiği ile çalışma sonrası uygulama verimliliğine yönelik
çıkarımlarda bulunulup eğitimin etkililiği ortaya konulacaktır. |
Anahtar
Kelimeler: Derlem, Derleme
dayalı materyal geliştirme, İngilizce öğretimi, öğretmen eğitimi |