Görsel Sanat Araştırmalarında A/r/tografi Yönteminin Kullanılması Üzerine Bir İnceleme


Ay D., Aykut A. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2019
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2020

Proje Özeti

A/r/tografi sanat temelli araştırmalar arasında yer almakta ve gün geçtikçe daha çok etkinlik kazanmakta olan, sürekli ve uygulamaya dayalı bir araştırma yöntemidir.  Elliot Eisner,  Thomas Barone ve Rita Irwin’in çalışmaları A/r/tografi’nin temellerini oluşturmuştur.
Sullivan, Sanat Pratiğinde Araştırma Eylemleri makalesinde “Sanat pratiğinin, araştırma olarak kavramlaştırılabilecek, yaratıcı ve eleştirel bir insan katılımı olduğunu savunmaktadır. Son yıllarda, sanat disiplinleri, bilgi temelli bir eğitim retoriğine dayanak oluşturmaya çalışmış ve yeni metot arayışları bir dizi araştırma uygulamasının geliştirilmesine yol açmıştır. (Sullivan, 2006).[1] Bu metotlardan biri olan A/rtografi bir sanatçı, araştırmacı ve öğretmen/öğrenen olarak gerçekleştirilen, sanatsal uygulamalar yolu ile sorgulamaya, yeni anlamlar ortaya koymaya dayalı bir araştırma türüdür. Bu bağlamda araştırmacının araştırma üzerinde etkin rol oynaması ve araştırmacının kişisel ve sanat yaşantılarının araştırmayı doğrudan ya da dolaylı etkilemesi kaçınılmazdır.
Araştırmanın amacı,  A/r/tografi’yi açıklamak ve sanatta nasıl hayata geçirildiğini incelemek ve uygulamada araştırmacının ürettiği yapıtlar üzerinden bir A/r/tografi örneği oluşturmak ve bu bağlamda a/r/tografi yönteminin işlerliğini saptamaktır.
Proje betimsel bir durum çalışması olup, araştırmada Karma yöntem kullanılacaktır. A/r/tografi incelenirken nitel araştırma veri toplama araçlarından görüşme ve doküman incelemesi kullanılırken, araştırmanın uygulama aşamasında a/r/tografi durumun kendisi olmakla birlikte bir yöntem olarak kullanılacaktır. Bu bağlamda bu proje, az bilinen ve uygulanan bir yöntem olan a/r/tografiyi açıklamak ve uygulamada nasıl işletildiğini örneklendirmek açısından önem taşımaktadır. Böylelikle araştırmacının elde ettiği veriler hem alan yazın hem de görsel yolla belgelenme olanağına kavuşacak ve a/t/tografi araştırma yönteminin yapılanmasına katkı sağlayacaktır. Bu yönleri ile araştırmanın oldukça özgün bir değer taşıdığı söylenebilir. Ayrıca Türkiye’de a/r/tografi araştırma yöntemi eğitim bilimlerinde kullanılsa da görsel sanatlarda kullanımı oldukça kısıtlıdır. Bu projenin a/r/tografi araştırma yöntemini görsel sanatlar alanına taşıması bakımından önemli kaynak oluşturması beklenmektedir.