Tor D., Kaledibi C., Boydak E.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024
Eğitim
ailede başlayan, okul ve çevreyle birlikte hayat boyu devam eden (Aydın,2003)
dinamik bir süreçtir. Eğitimin önemli 3 öğesi okul, aile ve öğretmendir. Çünkü
aile; toplumun oluşturduğu en küçük kurum, okul; öğretme ve öğrenme sürecinin
devam ettiği yer ve öğretmen ise eğitim- öğretim sürecini yürüten mimardır.
Böylece eğitim sürecinde öğrenmenin verimli bir şekilde gerçekleştirilebilmesi
için bu üç öğenin dengeli bir bütünlük oluşturması gerekmektedir(Ersoy, 1998
akt. Uyanık veYıldız, 2004).
Günümüz
koşulları bireyden iyi bir eğitim ve üstün başarı beklemektedir (Şevik,2019),
bu sebeple ebeveynler çocuklarının eğitimi ve başarısını önemsemektedirler. Günümüz
Türk aile yapısında da ailelerin beklentisi öğrencinin akademik başarısının
yüksek olması yönündedir (Yıldırım, 2006 akt. Cabar, 2016). Ailelerin özellikle
matematik başarısını önemsediği görülmektedir. Matematik mantığa dayalı
düşünmeyi geliştiren, çevreyi ve dünyayı anlamamıza yardımcı olan bir
sistemdir. Matematik, bilim ve teknolojinin hızla gelişmekte olduğu günümüzde
bireylerin ihtiyacı olan analitik düşünme, analiz etme, mantık yürütme,
matematiksel akıl yürütme becerilerinin elde edilmesi için okullarda öğretilen
en önemli derslerdendir (Şevik, 2019). Ayrıca PISA 2018 sonuçlarına göre
Türkiye matematik okuryazarlığı alnında 79 ülke arasında 42. sırada yer almış
olup 2015 yılına göre 34 puan artışla 8 sıra daha yükselmesine rağmen halen
istenilen seviyeye ulaşılamamıştır (Fırat, 2019). Bu sebeplerden dolayı
matematik velilerin akademik başarı beklentilerinin en yoğun olduğu derstir.
Bu
çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerine matematik öğretiminde velilerin
beklentilerinin belirlenmesi ve incelenmesidir. Bu amaca ulaşmak için Aytekin, Baltacı,
Altunkaya, Kıymaz ve Yıldız(2016) tarafından geliştirilen “ Matematik
Eğitiminde Veli Beklenti Ölçeği(MEVBÖ)” kullanılacaktır. Çalışmada hem nicel
hem de nitel tekniklerin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılacaktır.
Nicel olarak anket çalışması yapılacaktır ve elde edilen veriler istatistiksel
analiz yöntemiyle analiz edilecektir. Nitel veri toplamak için yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılacaktır. Çalışmanın Kayseri Merkez’de
yer alan 5 farklı (özel okul-devlet okulu) ortaokuldaki öğrenci velileriyle
yapılması planlanmaktadır.
Bu
çalışma sonucunda elde edilecek veli beklentileri doğrultusunda veli-öğrenci
işbirliğini verimli bir şekilde içeren çalışma veya ders planları
tasarlanabilir. Aynı zamanda bu araştırma öğretmenlerin beklenti ve ön
yargılarının belirlenmesi ve bununla beraber çocuğun matematiğe karşı olumsuz
tutumlarının önlenmesi gibi yapılacak çalışmalarda faydalanılabilecek bir
kaynak olacaktır. Bu çalışma bu alanda yapılacak diğer araştırmalarda
kullanılabilecek alan yazında hazır bulunan bir kaynak niteliği taşımaktadır.
Bu
araştırmanın belirli bir süre sonra farklı bir ilde ortaokul öğrenci ailelerine
yinelenmesi, ailelerin okul ve öğrenciden beklentilerinin değerlendirilmesi ve
okulların bu sonuçları dikkate almaları için sonuçların İl/İlçe Milli Eğitim
Müdürlüklerince yaygınlaştırılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir (Cabar,2016)