Ortaokul Öğrenci Velilerin Matematik Öğretime İlişkin Beklentileri


Tor D., Kaledibi C., Boydak E.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2024

Proje Özeti

Eğitim ailede başlayan, okul ve çevreyle birlikte hayat boyu devam eden (Aydın,2003) dinamik bir süreçtir. Eğitimin önemli 3 öğesi okul, aile ve öğretmendir. Çünkü aile; toplumun oluşturduğu en küçük kurum, okul; öğretme ve öğrenme sürecinin devam ettiği yer ve öğretmen ise eğitim- öğretim sürecini yürüten mimardır. Böylece eğitim sürecinde öğrenmenin verimli bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için bu üç öğenin dengeli bir bütünlük oluşturması gerekmektedir(Ersoy, 1998 akt. Uyanık veYıldız, 2004).

Günümüz koşulları bireyden iyi bir eğitim ve üstün başarı beklemektedir (Şevik,2019), bu sebeple ebeveynler çocuklarının eğitimi ve başarısını önemsemektedirler. Günümüz Türk aile yapısında da ailelerin beklentisi öğrencinin akademik başarısının yüksek olması yönündedir (Yıldırım, 2006 akt. Cabar, 2016). Ailelerin özellikle matematik başarısını önemsediği görülmektedir. Matematik mantığa dayalı düşünmeyi geliştiren, çevreyi ve dünyayı anlamamıza yardımcı olan bir sistemdir. Matematik, bilim ve teknolojinin hızla gelişmekte olduğu günümüzde bireylerin ihtiyacı olan analitik düşünme, analiz etme, mantık yürütme, matematiksel akıl yürütme becerilerinin elde edilmesi için okullarda öğretilen en önemli derslerdendir (Şevik, 2019). Ayrıca PISA 2018 sonuçlarına göre Türkiye matematik okuryazarlığı alnında 79 ülke arasında 42. sırada yer almış olup 2015 yılına göre 34 puan artışla 8 sıra daha yükselmesine rağmen halen istenilen seviyeye ulaşılamamıştır (Fırat, 2019). Bu sebeplerden dolayı matematik velilerin akademik başarı beklentilerinin en yoğun olduğu derstir.

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerine matematik öğretiminde velilerin beklentilerinin belirlenmesi ve incelenmesidir. Bu amaca ulaşmak için Aytekin, Baltacı, Altunkaya, Kıymaz ve Yıldız(2016) tarafından geliştirilen “ Matematik Eğitiminde Veli Beklenti Ölçeği(MEVBÖ)” kullanılacaktır. Çalışmada hem nicel hem de nitel tekniklerin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılacaktır. Nicel olarak anket çalışması yapılacaktır ve elde edilen veriler istatistiksel analiz yöntemiyle analiz edilecektir. Nitel veri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılacaktır. Çalışmanın Kayseri Merkez’de yer alan 5 farklı (özel okul-devlet okulu) ortaokuldaki öğrenci velileriyle yapılması planlanmaktadır.

Bu çalışma sonucunda elde edilecek veli beklentileri doğrultusunda veli-öğrenci işbirliğini verimli bir şekilde içeren çalışma veya ders planları tasarlanabilir. Aynı zamanda bu araştırma öğretmenlerin beklenti ve ön yargılarının belirlenmesi ve bununla beraber çocuğun matematiğe karşı olumsuz tutumlarının önlenmesi gibi yapılacak çalışmalarda faydalanılabilecek bir kaynak olacaktır. Bu çalışma bu alanda yapılacak diğer araştırmalarda kullanılabilecek alan yazında hazır bulunan bir kaynak niteliği taşımaktadır.

Bu araştırmanın belirli bir süre sonra farklı bir ilde ortaokul öğrenci ailelerine yinelenmesi, ailelerin okul ve öğrenciden beklentilerinin değerlendirilmesi ve okulların bu sonuçları dikkate almaları için sonuçların İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerince yaygınlaştırılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir (Cabar,2016)