Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitiminde Dijital Dönüşüme İlişkin Farkındalık Düzeyleri ile 21. Yüzyıl Bilgi Okuryazarlık Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Kocaağalar Akince E.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2025
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2026

Proje Özeti

Özet

Gelişen teknolojiler her dönemde önemli değişim ve dönüşümleri tetiklemişlerdir. Sağlık sektörü ve hemşirelik mesleği de küresel anlamda dijitalleşmeden etkilenen alanlardan biridir. Dijital dönüşüm; dijital sağlık, dijitalleşme ile ortaya çıkan tele sağlık ve tele tıp, kişiselleştirilmiş tıp, tıbbi görüntüleme, e-sağlık ve e-hasta, mobil sağlık, bağlantılı sağlık ve sağlık bilgi teknolojisi için çok çeşitli kavram ve teknolojileri kapsayacak şekilde tanımlanmaktadır. Bilgi okuryazarlığı ise bir kişinin bilgi ile etkileşim kurma yeteneğine ve bu süreçte yer alan bilişsel ve davranışsal süreçlere odaklanır. Ulusal ve uluslararası düzeyde hemşirelik eğitiminden beklenen beceriler kapsamında, 21. yüzyıl becerileri arasında yer alan hemşirelik öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi okuryazarlığı becerilerine sahip olmalarıdır. Hemşirelik eğitimi, hemşirelerin sağlık hizmetlerinde etkili bir şekilde çalışabilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Bilgi okuryazarlığı hemşirelik öğrencilerinin bilgileri sorgulayıp değerlendirme becerilerini geliştirerek eleştirel düşünmeye teşvik etmektedir. Ayrıca hemşirelik öğrencilerinin hasta eğitimi, sağlık eğitimi vb. eğitimleri planlarken bilgi okuryazarlığı becerilerini kullanarak, karmaşık bilgileri anlaşılır hale getirmelerine fırsat vermektedir. Bu kapsamda hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitiminde dijital dönüşüme ilişkin farkındalık düzeyleri ile 21. yüzyıl bilgi okuryazarlık becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koyan herhangi bir çalışmanın yapılmadığı görülmüş ve proje ile bu boşluğun doldurulması amaçlanmıştır.

Bu araştırmada Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde 2024-2025 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde öğrenim görecek olan hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitiminde dijital dönüşüme ilişkin farkındalık düzeyleri ile 21. yüzyıl bilgi okuryazarlıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı – kesitsel araştırma yöntemi kullanılacaktır. Araştırmanın raporlanmasında STROBE (Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology) kılavuzundan faydalanılacaktır. Verilerin toplanmasında “Öğrenci Bilgi Formu”, “Eğitimde Dijital Dönüşüme İlişkin Farkındalık Ölçeği” ve “21. Yüzyıl Bilgi Okuryazarlık Becerileri Ölçeği” kullanılacaktır. Verilerin analizi ise SPSS 25.0 vasıtasıyla gerekli istatistiksel yöntemlerle gerçekleştirilecektir.

Bu çalışmanın sonuçları Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarından “3. Sağlıklı ve Kaliteli Yaşam” ve “4. Nitelikli Eğitim” maddelerine katkıda bulanacaktır.

Anahtar Kelimeler: Hemşirelik eğitimi, dijital dönüşüm, 21. Yüzyıl, bilgi okuryazarlığı.