Özel Eğitim Alan ve Almayan Disleksili Çocukların Fonksiyonel MR Görüntülerinin Değerlendirilerek Hastalığın ve Özel Eğitimin Etkilerinin Kapsamlı incelenmesi


Gengeç Benli Ş. (Yürütücü), İçer S., Demirci E., Karaman Z. F.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 2022
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2025

Proje Özeti

Özgün değer: Bu proje çalışmasında özel eğitim almış disleksili çocuklar ve disleksili olup özel eğitim almayan çocuklarda beynin fonksiyonel bağlantısallığı ve aktivasyonu sağlıklı çocuklara göre karşılaştırılarak disleksinin etkilediği tüm beyin bölgeleri ve bağlantılarının haritalandırılmasıyla görsel ve sayısal sonuçlar ile disleksiye ait fonksiyonel özniteliklerin çıkarılması hedeflenmektedir. Disleksi üzerine yapılan güncel fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme (fMRG) çalışmalarında genellikle ya dinlenme durumu ya da görev esaslı çalışmalara dayalı tek bir yönteme ait sonuçlar sunulmuş olmakla birlikte her iki yöntemin kullanıldığı çalışmalar oldukça kısıtlıdır. Bununla birlikte disleksinin mevcut tedavisi olan özel eğitim alarak tedavi edilen çocukların beyin bölgelerindeki bağlantıların nasıl değiştiğine dayalı çalışma ise çok çok kısıtlıdır. Çalışmaların çoğunluğunda okuma işlemi veya disleksi ile ilgili olabileceği öngörülmüş spesifik beyin bölgeleri üzerinde fonksiyonel çalışmalar yapılmış olup bu bölgelerin haricinde tüm beyin üzerinde kapsamlı araştırmalar yeterince yapılmamıştır. Bu proje çalışmasında disleksili bireylerde hem dinlenme hem de okuma durumlarında tüm beyin bölgeleri ve ağları analiz edileceği için disleksiye ait birincil ya da dolaylı etkileşen tüm fonksiyonel değişiklikler tespit edilerek disleksinin nöral mekanizmasının daha iyi anlaşılması amaçlanmaktadır. Ayrıca özel eğitim almış disleksili çocuklar ile hiç eğitim almamış disleksili çocukların çalışmaya dahil edilmiş olması disleksinin etiyolojisinin anlaşılması ve beynin tamamı ile ilişkilendirilebilen bu bozukluk için verilen destek eğitimin beynin neresinde nasıl değişiklik yaptığının anlaşılabilmesi, eğitimin etkisinin ve psikometrik testler ile bu değişimlerin bir ilişkisinin olup olmadığının anlaşılabilmesi bu proje ile hedeflediğimiz temel özgünlüktür.

Yöntem: Proje yönteminde özel eğitim almış disleksili çocuklar,  disleksili ancak özel eğitim almamış çocuklar ve gönüllü sağlıklı çocuklardan hem dinlenme hali hem de okuma işleminin yaptırıldığı görev üzerine fMRG görüntüleri alınarak tohum, temel bileşen, alçak frekans dalgalanmaları genliği, bölgesel homojenite ve graf gibi etkin analizler çoklu olarak uygulanacaktır. Erciyes Üniversitesi bünyesindeki aynı cihaz ve koşullar altında alınan yüksek hassasiyetli (düşük baş hareketi ve gürültü etkileri…) dinlenme durumu ve görev tabanlı olarak kaydedilen fMRG görüntülerinden yapılacak çoklu karşılaştırmalara uygun veri grupları oluşturulacaktır. Böylelikle etkinliği kanıtlanmış yöntemler ile disleksili beynin sağlıklıya göre fonksiyonel değişim gösterdiği tüm beyin bölgelerinin ve bağlantılarının gruplar arası çoklu karşılaştırmalı istatistiksel olarak değerlendirilmesi ile güvenilir sonuçların elde edilmesi sağlanacaktır.

Yönetim: Bu proje çalışması Biyomedikal Mühendisliği, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları ile Çocuk Radyoloji bölümlerinin işbirliğinde disiplinlerarası gerçekleştirilecek olup projede yürütücü ve araştırmacıların yanı sıra yüksek lisans ve doktora bursiyerleri yer alacaktır. Çalışma ekibimiz daha önce fonksiyonel MR ve çocuk nöropsikiyatrik hastalıkları üzerinde doktora tezi, etkin makale çalışmaları yapmış olup sahip olduğu yeterli ve önemli bilgi birikimi ile projenin yönetimi hususunda yetkin bir potansiyele sahiptir.

 

Yaygın etki: Proje sonucunda özel eğitim alan ve almayan disleksili çocuklar ve kontrol grubu çocukları olmak üzere üç farklı gruba ait beyin fonksiyonel bağlantısallık ve aktivasyon değişikliklerin görsel ve sayısal sonuçlar ile özniteliklerin elde edilmesi hedeflenmektedir. Disleksinin teşhis, tedavi ve takibi esnasında a) beyin bölgelerinde disleksiye bağlı oluşan bağlantısallık ve aktivasyon farklılıklarının ayrıntılı ve kapsamlı bir şekilde ortaya konması b) psikiyatr ve ebeveynlerin disleksili çocuklara olan yaklaşımlarında daha çok etkilenen beyin bölgelerini bilerek farkındalıkların oluşmasına katkı vermesi c) özel eğitim almış ve almamış disleksili çocuklara bu projede yer verilmesiyle özel eğitimin çıktıları ve verimliliği hakkında ailelere ve eğitimcilere eğitim stratejileri ve planları geliştirmede katkı sağlayabilmesi d) özel eğitim almayan ve alan disleksili çocuk gruplarının gerek psikometrik testlerde gerekse fMRI analizlerinde bir fark bulunmaması durumunda, özel gereksinimli bu çocuklar için verilen destek eğitimlerin dikkate alınması gerekliliği, bunların yanısıra bu çocukların beklenen performanslarının altında gösterdikleri akademik başarı nedeniyle oluşan iş gücü kaybı, öz güven eksikliği, ek pskiyatrik bozukluk gelişim riski de dikkate alındığında bu sürecin ekonomik ve klinik açıdan değerlendirilmesi yaygın etkileri oluşacaktır. Ayrıca proje sonunda lisansüstü tez çalışmaların, etki değeri yüksek makale/konferans çalışmalarının yapılması, disiplinlerarası projelerin geliştirilmesi, sonuçların internet sitesi üzerinden verilerek bu alanda çalışan araştırmacılar ile paylaşılması planlanmaktadır.