Perakende Sektöründe Akıllı Teknoloji Kullanımının Yöneticiler ve Müşteriler Perspektifinden Araştırılması


Koçak Z. K., Cingöz A. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2025

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ekim 2023
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2025

Proje Özeti

Akıllı perakende teknolojileri (APT) üstün ve kişiselleştirilmiş perakende hizmetleri sunarak müşteri deneyimini geliştirme potansiyeline sahip teknolojiler olarak giderek yaygınlaşmaktadır. Akıllı teknolojilerle satın alma süreci geleneksel satın alma sürecinden farklı olduğu için birçok bilim insanı tüketicileri incelemeye başlamış ve akıllı teknolojilerle müşteri deneyimini araştırmışlardır. Akıllı teknolojilerle karşılaşan tüketicilerin bu teknolojileri benimsemeleri ve psikolojik tepkileri konusunda endişeler ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte akıllı perakende teknolojileri ile değişen müşteri deneyimi, müşteri deneyimi yönetimi kavramını da yeniden ele almayı gerektirmiştir. Perakende alanında akıllı teknoloji kullanımının getirdiği olası zorluklar merkezi pazarlama uygulamalarını ve mevcut pazarlama yönetimi yaklaşımlarını yeniden düşünmeyi önermektedir. Bu bağlamda müşteri deneyimi yönetimi, bu olası pazar zorluklarını aşmak için en umut verici yönetim yaklaşımlarından biri olarak değerlendirilmeye başlanmıştır. Bu nedenle akıllı perakende teknolojileri ile müşteri deneyimlerinin incelenmesi ve akıllı teknolojiler ile değişen müşteri deneyimi yönetiminin teorik temellerinin araştırılması önemli bir araştırma konusu haline gelmiştir.

Bu karma yöntem araştırmasında temel amaç, perakende sektöründe akıllı teknoloji kullanımı ile değişen müşteri deneyimi ve yönetimini incelemektir. Çalışmada tamamen karma sıralı baskın statülü desen kullanılacaktır. İlk olarak çalışmanın nicel bölümünde akıllı müşteri deneyimi ve sonuç davranışları arasındaki ilişkiler belirlenerek bu ilişkide teknoloji hazırlığının düzenleyici rolü incelenecektir. İkinci olarak çalışmanın nitel aşamasında nicel araştırma bölümünden elde edilen sonuçlar, müşteri deneyimi ve yönetiminde akıllı teknolojileri kullanan işletme yöneticilerinin saha tabanlı deneyimleri ve tamamlayıcı önceki literatür bütünleştirilerek akıllı müşteri deneyimi yönetimi ampirik ve teorik olarak kavramsallaştırılacaktır. Çalışma hem akıllı müşteri deneyimi kavramını neden-sonuç ilişkisinde ele alması hem teknoloji hazırlığının düzenleyici rolünü araştırması hem de akıllı müşteri deneyimi yönetimini teorik ve ampirik olarak kavramsallaştırması noktasında özgün bir araştırma olacaktır.