Sanal Müze Kullanımına İlişkin 5. Sınıf Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi, TÜBİTAK-BİDEB, Danışman


Öner G., Kaplan G.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2021
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2022

Proje Özeti

Müze, yapılan kazı çalışmaları neticesinde tarihe kaynaklık eden veya sanat ve bilim gibi konulara katkısı olan yapıtların tutulduğu ve bu yapıtların halka gösterilmesi için kullanılan alandır.  Sanal müze, fotoğraf, bilgisayar gibi medya araçlarının kullanılması sonucu internet aracılığıyla gerçekleştirilen tür olarak nitelendirilmektedir. Müzeler günümüzde oldukça önemli bir yere sahiptirler. Eğitim alanlarında da etkili bir yere sahiptirler ve bu yüzden derste kullanılmasının yaygınlaştırılması öngörülmektedir. Derste sanal müze kullanımı, müze gezilerine imkânı olmayan okullar ve öğrenciler için olanak sunmaktadır. Öğrencilerin internet ortamında dahi olsa konu ile ilgili olan araç ve gereçleri bir fotoğraftan değil de canlı bir şekilde görmesi oradaymış hissi uyandırma yetisi olacağı gibi öğrencilerin dikkatlerini o alana çekmede yardımcı olabilmektedir. Müze kullanımının derste öğrenciler üzerinde yaratmış olduğu etkilerin ne gibi avantaj ve dezavantajları vardır bunları incelemeye olanak sunmaktadır. Bu çalışma, Sosyal Bilgiler derslerinde sanal müze kullanımına ilişkin öğrencilerin düşünceleri ele alınacaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılacaktır. Veri toplama aracı olarak görüşme tekniği uygulanacaktır. Araştırma kapsamında Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan Kültür ve Miras öğrenme alanı kapsamında gerçekleştirilecek 5 sanal müze ziyareti öncesi ve sonrası öğrencilerin görüşleri toplanacaktır. Görüşmeler ses kaydı ile kayıt altına alınacaktır. Veriler betimsel analiz ile analiz edilecektir. Araştırmanın çalışma grubunu 30 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma sonunda Sosyal Bilgiler derslerinde sanal müze kullanımının yararları ve uygulama sürecinde yaşanan problemler tespit edilecektir. Araştırma sürecinde sosyal bilgilerde sanal müze kullanımının öğrenci üzerindeki etkileri ortaya konularak gerek yüz yüze gerek çevrimiçi eğitim-öğretim sürecinde sanal müzelerden yararlanmanın önemine dikkat çekilecektir.