TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022
Müze, yapılan kazı çalışmaları neticesinde tarihe
kaynaklık eden veya sanat ve bilim gibi konulara katkısı olan yapıtların
tutulduğu ve bu yapıtların halka gösterilmesi için kullanılan alandır. Sanal müze, fotoğraf, bilgisayar gibi medya
araçlarının kullanılması sonucu internet aracılığıyla gerçekleştirilen tür
olarak nitelendirilmektedir. Müzeler günümüzde oldukça önemli bir yere
sahiptirler. Eğitim alanlarında da etkili bir yere sahiptirler ve bu yüzden
derste kullanılmasının yaygınlaştırılması öngörülmektedir. Derste sanal müze
kullanımı, müze gezilerine imkânı olmayan okullar ve öğrenciler için olanak
sunmaktadır. Öğrencilerin internet ortamında dahi olsa konu ile ilgili olan
araç ve gereçleri bir fotoğraftan değil de canlı bir şekilde görmesi oradaymış
hissi uyandırma yetisi olacağı gibi öğrencilerin dikkatlerini o alana çekmede
yardımcı olabilmektedir. Müze kullanımının derste öğrenciler üzerinde yaratmış
olduğu etkilerin ne gibi avantaj ve dezavantajları vardır bunları incelemeye
olanak sunmaktadır. Bu çalışma, Sosyal Bilgiler derslerinde sanal müze kullanımına
ilişkin öğrencilerin düşünceleri ele alınacaktır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemi kullanılacaktır. Veri toplama aracı olarak görüşme tekniği
uygulanacaktır. Araştırma kapsamında Sosyal Bilgiler öğretim programında yer
alan Kültür ve Miras öğrenme alanı kapsamında gerçekleştirilecek 5 sanal müze
ziyareti öncesi ve sonrası öğrencilerin görüşleri toplanacaktır. Görüşmeler ses
kaydı ile kayıt altına alınacaktır. Veriler betimsel analiz ile analiz edilecektir.
Araştırmanın çalışma grubunu 30 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma
sonunda Sosyal Bilgiler derslerinde sanal müze kullanımının yararları ve
uygulama sürecinde yaşanan problemler tespit edilecektir. Araştırma sürecinde
sosyal bilgilerde sanal müze kullanımının öğrenci üzerindeki etkileri ortaya
konularak gerek yüz yüze gerek çevrimiçi eğitim-öğretim sürecinde sanal
müzelerden yararlanmanın önemine dikkat çekilecektir.