Gençlerin 21. Yüzyıl Becerilerinin Teknolojiye Hazırlık Düzeylerine Etkisi: Türkiye ve Fransa Örneği


Koçak Z. K., Doğan O. M.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2023
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2024

Proje Özeti

Bu projenin temel amacı, gençlerin 21. yüzyıl becerileri düzeylerinin teknoloji hazırlığı düzeylerine etkisinin Türkiye ve Fransa örneği çerçevesinde karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Gelişen teknoloji ile değişen iş dünyası taleplerine cevap verebilecek bireylerin sahip olması gereken beceriler 21. yüzyıl becerileri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerileri, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisi, girişimcilik ve inovasyon becerisi, sosyal sorumluluk ve liderlik becerisi ve kariyer bilinci becerisi (Çevik ve Şentürk, 2019) olarak sınıflandırılan bu becerilerin temelinde bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkin kullanımı yer almaktadır. Bilgiye ulaşma, edinme ve öğrenme yöntemlerinin teknoloji destekli sistemlerle değiştiği günümüzde 21. yüzyıl becerilerine sahip bireylerin teknolojiyi benimseme ve kullanma eğilimlerinin yüksek düzeyde olması beklenmektedir. Bu noktada genç bireylerin artan teknoloji kullanım düzeyleri dikkate alındığında 21. yüzyıl becerilerinin teknolojiyi benimseme ve kabul etme eğilimleri üzerindeki etkisinin incelenmesi önemli bir araştırma konusudur. Bu projeden elde edilecek çıktılar Türkiye ve Fransa’daki gençlerin 21. yüzyıl beceri düzeylerine ve teknolojiye hazırlık düzeylerine yönelik sonuçlar sunacaktır. Ayrıca gençlerin 21. yüzyıl becerileri düzeylerinin teknoloji hazırlık düzeyleri üzerindeki etkilerinin Türkiye ve Fransa örneklemleri bağlamında karşılaştırmalı olarak incelenmesi bilimsel literatüre katkı sağlaması beklenmektedir.

Bu projede, nicel bir araştırma yaklaşımı kullanmaktadır. Gençlerin 21. Yüzyıl becerileri ile teknoloji hazırlık düzeyleri arasındaki ilişkiyle ilgili hipotezleri test etmek için yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılacaktır. Ampirik bir araştırma olan bu projede amaçlı örnekleme yöntemi kullanılacaktır. Bu projede hedef katılımcılar Türkiye ve Fransa’da yaşayan 15-24 yaş aralığındaki genç bireyler oluşturmaktadır. Veriler, Türkiye ve Fransa örnekleminden online ve yüz yüze anket tekniği ile toplanacaktır. Verilerin toplanmasında 21. Yüzyıl becerileri ölçeği ve teknoloji hazırlığı ölçeği kullanılacaktır. Elde edilen veriler SPSS 24.0 ve SmartPLS 4.0 programları kullanılarak analiz edilmektedir.

Proje çıktıları uluslararası bir makale çalışması yapılacaktır. Ayrıca projeden elde edilen deneyimlerle literatür bilgisi ve projede kullanılacak SmartPLS ve SPSS programları hakkında bilgi sahibi, bağımsız araştırmacılar yetiştirilebilecektir. Yine projeden elde edilecek bilimsel çıktıların hem sosyal bilimler literatürüne katkı sağlaması öngörülmektedir.