Koçak Z. K., Doğan O. M.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Bu projenin temel amacı, gençlerin
21. yüzyıl becerileri düzeylerinin teknoloji hazırlığı düzeylerine etkisinin Türkiye
ve Fransa örneği çerçevesinde karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Gelişen
teknoloji ile değişen iş dünyası taleplerine cevap verebilecek bireylerin sahip
olması gereken beceriler 21. yüzyıl becerileri olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerileri, eleştirel düşünme ve problem çözme
becerisi, girişimcilik ve inovasyon becerisi, sosyal sorumluluk ve liderlik
becerisi ve kariyer bilinci becerisi (Çevik ve Şentürk, 2019) olarak
sınıflandırılan bu becerilerin temelinde bilgi ve iletişim teknolojilerinin
etkin kullanımı yer almaktadır. Bilgiye ulaşma, edinme ve öğrenme yöntemlerinin
teknoloji destekli sistemlerle değiştiği günümüzde 21. yüzyıl becerilerine
sahip bireylerin teknolojiyi benimseme ve kullanma eğilimlerinin yüksek düzeyde
olması beklenmektedir. Bu noktada genç bireylerin artan teknoloji kullanım
düzeyleri dikkate alındığında 21. yüzyıl becerilerinin teknolojiyi benimseme ve
kabul etme eğilimleri üzerindeki etkisinin incelenmesi önemli bir araştırma
konusudur. Bu
projeden elde edilecek çıktılar Türkiye ve Fransa’daki gençlerin 21. yüzyıl
beceri düzeylerine ve teknolojiye hazırlık düzeylerine yönelik sonuçlar
sunacaktır. Ayrıca gençlerin 21. yüzyıl becerileri düzeylerinin teknoloji
hazırlık düzeyleri üzerindeki etkilerinin Türkiye ve Fransa örneklemleri
bağlamında karşılaştırmalı olarak incelenmesi bilimsel literatüre katkı
sağlaması beklenmektedir.
Bu projede, nicel bir araştırma
yaklaşımı kullanmaktadır. Gençlerin 21. Yüzyıl becerileri ile teknoloji
hazırlık düzeyleri arasındaki ilişkiyle ilgili hipotezleri test etmek için
yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılacaktır. Ampirik bir araştırma olan
bu projede amaçlı örnekleme yöntemi kullanılacaktır. Bu projede hedef
katılımcılar Türkiye ve Fransa’da yaşayan 15-24 yaş aralığındaki genç bireyler
oluşturmaktadır. Veriler, Türkiye ve Fransa örnekleminden online ve yüz yüze
anket tekniği ile toplanacaktır. Verilerin toplanmasında 21. Yüzyıl becerileri
ölçeği ve teknoloji hazırlığı ölçeği kullanılacaktır. Elde edilen veriler SPSS
24.0 ve SmartPLS 4.0 programları kullanılarak analiz edilmektedir.
Proje çıktıları uluslararası bir
makale çalışması yapılacaktır. Ayrıca projeden elde edilen deneyimlerle literatür
bilgisi ve projede kullanılacak SmartPLS ve SPSS programları hakkında bilgi
sahibi, bağımsız araştırmacılar yetiştirilebilecektir. Yine projeden elde
edilecek bilimsel çıktıların hem sosyal bilimler literatürüne katkı sağlaması
öngörülmektedir.