Pandemi (COVID-19) Sonrası Normal Eğitime Dönüş Nasıl Olmalı?, TÜBİTAK-BİDEB, Danışman


Creative Commons License

Öner G., Örnek E.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2021
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

İçinde yaşadığımız 21. yüzyılda teknolojik gelişmelerin etkisiyle, dünya üzerindeki uzak noktalar birbirine hiç olmadığı kadar yakın hale gelmiştir; bu yakınlığın beraberinde avantajlar ve dezavantajlar getirmiş olduğu görülmüştür. Çinin  Vuhan kentinde ortaya çıktığı iddia edilen bir virüsün,  yeryüzünde insanların yaşadığı her yere kısa sürede yayıldığı görülmüştür. Hastalıktan kaynaklanan korku ve endişenin yanı sıra sosyal yalıtılmışlık, geleceğe ilişkin belirsizlik ve ekonomik sıkıntılar, tüm insanların yaşadığı stres ve kaygıyı artırmıştır.  Dünya genelinde Pandemi oluşturan Covid-19 toplumsal yaşama ve dolayısıyla hayat rutinine etkisinin ne gibi kalıcı etkileri olacağı merak konusudur. Bu sürecin getirdiği toplumsal zorunluluklar ülkemizde de etkili olmuştur. Toplumsal yapı birimleri, insanların bir arada yaşaması için gerekli faaliyetleri düzenlemekte ve belirlemektedir. Her toplumda farklı içerik ve nitelikte olduğu değişebilmekle birlikte yaşamsal sürekliliği sağlamak ve bu sürekliliği sürekli kılmak amacıyla etkinlik yürüten toplumsal kurumlara rastlanmaktadır. Covid-19 ‘un Türkiye’de yayılması, eğitim kurumunu da önemli ölçüde etkilemiştir. Virüsün kaygı verici şekilde yayılması, eğitim kurumlarını uzaktan eğitime zorlamıştır. Yeni duruma göre öğrenciler, öğretmenler, yöneticiler ve ebeveynler için çeşitli seçeneklerle farklı durumların birbirleriyle olan bağlantısı kurulmaya çalışılmış, farklı eğitim yöntemleri geliştirmişlerdir. Öğretmenlerin ve Okul Yöneticilerine, Covid-19 salgının ülkemizde eğitim bileşenleri üzerindeki etkileri neler olduğu öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri üzerinden ele alınmıştır. Yine Türk Eğitim sisteminin yaşananlardan ne ölçüde etkilendiği ve bu etkilerin telafisi için neler yapılabileceği bu çalışmada Okul yöneticilerimiz ve öğretmenlerimizin görüşleri üzerinden ele alınmaya çalışılmıştır. Araştırmaya ilkokul ve ortaokul kademelerinde görev yapan 15 öğretmen ve yönetici katılmıştır. Çalışmanın verileri Yarı yapılandırılmış görüşme formu ve kişisel bilgi formu araçları ile toplanmıştır. Çalışma sonuçlarında uzaktan eğitimde öğrenci katılımı, öğrencilere ulaştırılmasında yaşanan aksaklıklar ve öğrenciler arasındaki gelir eşitsizliği, öğrenci ve öğretmen motivasyonu gibi etkenler görüşmeciler tarafında ifade edilen noktaların başında gelmektedir. Bu etkenlerin eğitime ulaşmada ne ölçüde etkili olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır.