DEMİRYOLU SİNYALİZASYON SİSTEMLERİ ANA EYLEM PLANI VE PROJELENDİRME METODOLOJİSİNİN OLUŞTURULMASI


Sarıkoç F. (Yürütücü)

Teknopark, 2021 - 2023

  • Proje Türü: Teknopark
  • Başlama Tarihi: Ekim 2021
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2023

Proje Özeti

Arge Faaliyetinin Ortaya Çıkma Gerekçesi

Demiryolu trafiği insanların can güvenliğini garanti altına alan hatada güvenli (fail safe) kontrol ve otomasyon

sistemleri ile yönetilmektedir. Bu tip sistemlerin temininde ülkemiz büyük ölçüde dışa bağımlı durumdadır. Yurt

dışından temin edilmiş olan mevcut sistemlerin çeşitliliği ve teknolojik farklılıklar, bu sistemlerin uyumlu çalışmasında

riskler oluşturmakta ve bu durum can ve mal güvenliğini etkileyebilmektedir. Bu nedenlerle aşağıda belirtilen başlıklar

altında adımlar atılmasına ihtiyaçlar oluşmuştur:


● Sistemler arası emniyet zafiyeti oluşturmayacak teknolojik seçimlerin yapılması,

● Mevcut sistemlerin yerli ve milli kontrol sistemlerine dönüştürülmesine yönelik metodolojinin belirlenmesi

● Emniyet risklerinin azaltılması,

● Yatırım ve işletme maliyetlerin azaltılması.


Arge Faaliyetinin Temel Hedefleri

Milli ve yerli kontrol sistemlerine dönüşümün gerçekleştirilmesi için öngörülen süreçlerin oluşturulması ve yatırımlara

yön verecek metodolojik yaklaşımın ortaya çıkarılması bu projenin ana Ar-Ge hedefidir. Ulaştırma Bakanlığı TCDD

Genel Müdürlüğü bünyesinde kurulumu gerçekleştirilecek olan sinyalizasyon ve tren kontrol sistemlerinin

uygulanmasında mevcut sistemlerin ve teknolojik seçeneklerin araştırılması, belirlenen sistemlerin kurulumları için

Türkiye’ye uygun süreç ve metodolojinin oluşturulması, önceliklendirilmesi ve emniyet kritik sistemlerde dış

bağımlılığın azaltılmasında donanım tasarımına ilişkin kritik alt bileşenlerin belirlenmesi proje kapsamında

hedeflenmiştir.


Çalışmanın mevcut süreçlerden farkları ve ekonomik kazanımlar

Türkiye genelinde yaklaşık 13,000 km demiryolu hattı vardır, bu demiryolu hatlarının yaklaşık olarak yarısında 

sinyalizasyon ve tren kontrol sistemleri bulunmaktadır.  Mevcut koşullarında bir tren kontrol sistemi maliyeti kilometrik

olarak 300,000 Euro bedel üzerinden hesaplanmaktadır. Yapılan yatırımlarla kurulmuş olan sistemler 10 adet farklı

firma tarafından gerçekleştirilmiştir. Kurulu sistemlerde, sistemler arası uyumun sağlanması yüksek maliyetli ilave

yatırımlarla mümkün olmaktadır. Bu çalışmada mevcut sistemler arası geçişlerde emniyeti sağlayacak optimum

maliyetli teknolojik çözümlerin araştırılması planlanmaktadır. Ayrıca ortaya konacak olan ana eylem planı ve kurulum

süreçlerinin izlenmesi halinde milli ve yerli sistem çözümleri ile dışa bağımlılığın azaltılması, emniyet risklerinin

azaltılması ve kilometrik maliyetlerin 200,000 Euro’nun altına düşürülmesi öngörülmektedir.


Bu çalışma kapsamında milli ve yerli tren kontrol sistemini geliştirilmesine esas teknolojik seçenekler

değerlendirilecek ve uygun olan sistem türü belirlenerek yatırımların buna göre yön verilmesi sağlanacaktır.


Projenin İTÜNOVA Teknoloji Transfer Ofisi, TCDD Genel Müdürlüğü, TCDD Teknik Mühendislik ve Müşavirlik A.Ş.

ortaklığında bir ARGE projesi olarak yürütülmesi planlanmıştır. Bu çalışmalar kapsamında TCDD Teknik Firmasına

Dr. Öğr. Üyesi Fatih SARIKOÇ’un yarı zamanlı mesai ile destek vermektedir.