Girgin U. (Yürütücü), Acar Y., Boran M., Moralı G., Tor D., Akbaş E., et al.
Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2020 - 2022
Türkçe’nin yabancı dil olarak öğretimine/öğrenimine olan ilgi son yıllarda gittikçe artmaktadır. Fakat Türkiye’de ve dünyada Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin ve Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf içi etkileşimlerini anlamaya ve tanımlamaya ilişkin yapılan araştırmaların nicelik olarak neredeyse yok denecek kadar az olduğu görülmektedir. Dünyadaki ve Türkiye’deki araştırmalar, çoğunlukla yabancı dil olarak İngilizce öğretimi sınıflarındaki öğretmenlerin öğretme sürecini etkili ya da etkisiz kılan etkileşimsel özelliklerini ortaya çıkarmayı amaçlamış ve bu alanda öğretmen yetiştirme programlarına katkı sağlamıştır (bk. Can Daşkın, 2015; Girgin ve Brandt, 2019; Sert, 2011, 2015; Sert ve Walsh, 2013; Walsh, 2002, 2011; Walsh ve Li, 2013). Bu projenin amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin sınıf içi aktif katılımı etkili ya da etkisiz kılan ‘etkileşimsel’ özelliklerinin belirlenmesidir. Dolayısıyla bu projede, öğretmenlerin öğretme/öğrenme sürecini etkili kılan becerileri ve bu süreci olumsuz etkileyen özelliklerini ortaya çıkarmak ve bu alanda öğretmen yetiştirme programlarına katkıda bulunmak amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda sınıf içi etkileşimler görüntü kayıt cihazları ile kayıt altına alınacak ve kayıtlar sonucunda elde edilen sınıf içi etkileşim verileri çevriyazıya (transcription) dönüştürüldükten sonra Konuşma Çözümlemesi (KÇ) yöntemi kullanılarak analiz edilecektir. Elde edilen bulgular Türkçenin yurtdışında ve yurtiçinde yabancı uyruklu öğrencilere etkili bir şekilde öğretilmesi için öğretmenlere veri sağlayacaktır. Ayrıca bu projenin çıktıları, Türkçenin etkili bir şekilde konuşulması ve öğrenilmesi için materyal (ör. ders kitabı, dilbilgisi kitabı vb.) geliştiren araştırmacılara veri sağlayacaktır.