Çocuk Youtuberlar Aracılıgıyla Tüketim Kültürü'Nün Okul Öncesi (4-6 Yas) Çocuklara Satısı


Koç Ç. T., Yavalar D. E., HAMURCU G. C.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2024

Proje Özeti

0-8 yaş arası “digitods (dijital çocuklar)” olarak adlandırılan bir neslin daha emekleme çağındayken, akıllı ekranları kaydırarak video izlemeleri, okul öncesi çocukların Youtube ile kurdukları ilişkinin anlaşılmasını, bugün daha da önemli hale getirmiştir. Common Sense Grubu, OFCOM gibi uluslararası kuruluşların, özellikle bu yaş aralığında (0-8) teknoloji kullanımıyla ilgili periyodik olarak araştırmalar yaptığı görülmüştür. Oysa, Türkiye’de bu yaş aralığının özellikle Youtube kullanımını irdeleyen bir çalışma olmadığı gibi, “Youtube, tüketim ve çocuk ilişkisini”, Eleştirel perspektiften irdeleyen bir çalışmaya da rastlanmamaktadır. Projenin başlıca amacı, çocuklar için masum görülen ve her fırsatta çocuklara bakmakla görevlendirilen Youtube’un, tüketim kültürüyle olan ilişkisini ortaya koyarak aileleri “çocuklara ait bir alan gibi gösterilen Youtube’da ticari kültür” konusunda bilinçlendirmek, farkındalık kazanmalarını sağlamaktır.

 

Bu amaç doğrultusunda, öncelikle ürünlerin ve anlatıların pazarlandığı çocuk Youtuber videoları analiz edilecek ardından ürünü deneyimleyen, tüketen hedef-kitle konumundaki çocuk ve ebeveynlerinin Youtube ile kurdukları ilişki anlaşılmaya çalışılacak ve son olarak da çocukları Youtube’daki “tüketim kültürünün etkisinden korumak için” çözüm önerileri sunulacaktır. Proje, birbiriyle ilişkili olan ve birbirini tamamlayan üç kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda, ön araştırma sonucu belirlenen 12 çocuk Youtuber kanalında yayınlanmış olan videolar arasında, her bir kanaldan en popüler olan 100 video amaçlı örnekleme tekniği ile seçilerek toplamda, 1.200 video, 12 ay süreyle içerik analizi tekniğiyle incelenecektir. Verilerin analiz edilmesinde, Kuckarzt (2016)’ın tematik yapılandırıcı içerik analiz tekniği” benimsenmiştir. Eleştirel kuram, toplumsal gerçekliğin yüzeyde ve derinde farklı iki anlamı olduğundan yola çıkarak, derindeki yapıyı şekillendiren bilinçlerin neler olduğu ortaya çıkarmaya çalışır. Bu projede, Youtube, “eğitim”, “bilgilendirme”, “eğlendirme” gibi ilk bakışta akla gelen anlamların ötesinde, çocuk Youtuberların videoları aracılığıyla çocuklara ürünlerin pazarlandığı bir mecra olarak düşünüldüğü için, Eleştirel bir yaklaşım tarzıyla konu ele alınacaktır. Videolarda tanıtımı yapılan ürün reklamlarıyla birlikte, videolarda kurulan anlatı içinde, “eşyaya sahip olarak mutlu olma”, “değişimin sürekliliği”, “eğlenmenin başlıca amaç olması” gibi tüketim kültüründe işlenen bilişler de ortaya çıkarılacaktır.

 

Projenin ikinci bölümünde, ürünü deneyimleyen, tüketen hedef-kitle konumundaki okul öncesi çocuklar ve ebeveynlerin görüşlerinden hareket edileceği için, projenin bu kısmı, nitel araştırma türünden bir araştırma olarak olgubilim (fenomenoloji) deseniyle kurgulanmıştır. Kayseri’nin merkez ilçelerinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokullarında, 4-6 yaş çocuk ve ebeveynleriyle görüşülecektir. Toplamda, 340 kişiyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilecektir. Daha sonra veriler bilgisayar ortamına aktarılarak analiz edilecektir. Hem video içerikleri hem de görüşme verileri, MaxQuda Analytics Pro 2022  isimli bilgisayar yazılımında değerlendirilecektir. Verilerin analiz sürecinde Bronfenbrenner’ın Ekolojik Model’ine dayanan Ekolojik Tekno-Mikrosistem (Johnson, 2010) teorik çerçevesinden hareket edilecektir. Yarı yapılandırılmış görüşmeye ilaveten, araştırmaya katılan çocuklarla Youtube ile ilgili resim çizme aktivitesi gerçekleştirilerektir. Böylece, çocukların görüşme esnasında ifade etmedikleri veya edemedikleri düşünce ve fikirlerin de veri olarak elde edilmesine olanak tanınacaktır. Çizimlerin değerlendirilmesinde, Tobin (2000) tarafından geliştirilen Bakhtinian yorumlayıcı analiz bakış açısı esas alınacaktır. Araştırmanın son dört ayı, Youtube’da çocukların maruz kaldıkları tüketim kültürünün çocukların psiko-sosyal gelişimlerini ne yönde etkileyebilecekleri, çocukları Youtube aracılığıyla yayılan tüketim kültürünün etkilerine karşı korumak için hangi çözüm önerileri sunulacağı, ilgili bilgi birikiminden faydalanılarak yazılmasına ayrılacaktır. Tespit edilen çözüm önerileri, projenin son ayında seçilen anaokullarında ebeveynlere verilecek eğitimlerde paylaşılacaktır.