Akbaş E. (Yürütücü), Dikilitaş K., Bayyurt Kerestecioğlu Y., Sert O., Wyatt M.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2016 - 2019
Akademik anlamda yansıtıcı düşünmenin dolaysız ürünü ve kanıtı olarak yazın türünde büyük öneme sahip olan yansıtıcı yazma, süreç-deneyim değerlendirmesi ve çıktı odaklı bir yapıya sahiptir. Bu proje, İngilizce öğretmen araştırması üzerinden yansıtıcı yazma türünün veri güdümlü bir şekilde incelenmesi ile yapılandırılacak ulusal bir yazma eğitim programı ortaya koymayı hedeflemektedir. Projenin yürütülmesi, verinin toplanması, analiz edilmesi ve yazma programının oluşturulması için çeşitli adımlar izlenmiştir. İlk olarak, uluslararası düzeyde yayınlanmış İngilizce öğretmen araştırması çalışmalarından (Dikilitaş, 2013, 2014; Dikilitaş, Smith, ve Trotman, 2015; Dikilitaş, Wyatt, Bullock ve Hanks, 2016) oluşturulan ‘‘Öğretmen Araştırması Derlemi (ÖAD)’’ (70 adet metin, 180,000 kelime) yazınsal olarak incelenmiştir. Bu süreçte, yansıtıcı yazma sürecini ve kalitesini etkileyen bağlamsal ve dilsel öğeler ve stratejiler söylem boyutunda analiz edilmiştir. Bu analiz için, derlemdilbilim çalışmalarında da kullanılmaya başlanan nitelik tabanlı veri analiz aracı olan Nvivo 11 kullanılmıştır. Oluşturulan derlem, bu veri inceleme aracı ile farklı kodlayıcılar tarafından derinlemesine irdelenerek ve söylem bütünlüğünün sağlanmasına katkıda bulunan ve yansıtıcı yazma hedefini gerçekleştiren yapıların tespit edilmesiyle temalandırılmıştır. Analizlerin tamamlanmasıyla elde edilen zengin bulgularla, öğretmenlerin akademik gelişimlerini pozitif olarak etkileyecek bir yazma programı hazırlanmış, bu tür araştırmalarla ilgilenen ve kendilerini yazma konusunda geliştirmek isteyen öğretmen araştırmacıların kişisel ve profesyonel gelişimi bağlamında deneyimli yazma yetisi kazanmaları için pilot ve ana atölye çalışmaları yürütülmüştür. Yazma eğitimi programına katılan öğretmen araştırmacılar ile gerçekleştirilen açık uçlu ve süreci değerlendirmeye yönelik mülakatlar ve yazma çalışmaları ile geliştirilen programın etkinliği değerlendirilmiştir. Elde edilen geribildirimlere dayanarak yazma eğitimi gözden geçirilip, ulusal düzeyde düzenlenecek seminerler ve uygulamalı çalışmalar aracılığıyla daha geniş kitlelere sunulacaktır. Bu tarz bir yazma eğitimine katılım, İngilizce öğretmenlerin profesyonel gelişiminde özerklik kazanmaları ve gelişim süreçlerinde dışa bağımlılıktan uzaklaşıp, kontrolü ellerinde tutma becerileri geliştirmeleri bakımından önemli bir deneyim olacaktır.
Anahtar Sözcükler: Yansıtıcı Yazma, Araştırmacı Öğretmen, Tür Çözümlemesi, Derlem Dilbilim, Yazma Eğitimi