Marka Itibarının Marka Degeri Üzerindeki Etkisi: Kurumsal Sosyal Sorumlulugun Düzenleyici Rolü


Koçak Z. K., Sarıboğa G.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2023
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2024

Proje Özeti

Bu projenin temel amacı, marka itibarı ve marka değeri ilişkisinde kurumsal sosyal sorumluluğun düzenleyici rolünü araştırmaktır. İlgili literatür kurumsal sosyal sorumluluğun markanın değerini oluşturmada ve tüketicilerin destekleyici davranışsal niyetlerini etkilemede önemli bir rol oynadığına işaret etmektedir. Bir işletmenin sosyal açıdan sorumlu bir varlık olarak itibarı, marka değeri oluşturmada olumlu bir bileşendir. Dolayısıyla, bir kuruluşun kurumsal sosyal sorumluluğuna ilişkin tüketici algıları marka değeri üzerinde olumlu bir etkiye sahip olabilir. Bu bağlamda işletmeler marka değeri oluşturmada ve sürdürülebilir bir başarıya katkıda bulunmak için kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerini desteklemelidir. İlgili literatürün işaret ettiği araştırma sonuçları dikkate alındığında marka itibarının marka değeri üzerindeki etkisinin ve kurumsal sosyal sorumluluğun bu ilişkideki düzenleyici etkisinin araştırılması önemli bir araştırma konusudur. Bu projeden elde edilecek çıktılar marka itibarının marka değerine dönüştürülmesine ve bu süreçte kurumsal sosyal sorumluluğun düzenleyici etkisine yönelik sonuçlar sunacaktır. Proje sonuçlarının pazarlama literatürüne ve pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi noktasında işletmelere katkı sağlaması beklenmektedir.

Bu projede, nicel bir araştırma yaklaşımı kullanmaktadır. Marka itibarı ve marka değeri ilişkisinde kurumsal sosyal sorumluluğun düzenleyici etkisi ile ilgili hipotezleri test etmek için yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılacaktır. Ampirik bir araştırma olan bu projede amaçlı örnekleme yöntemi kullanılacaktır. Bu projede hedef katılımcıları Kayseri ilindeki Starbucks ve Kahve Dünyası mağazalarının müşterileri oluşturmaktadır. Veriler, son üç ay içerisinde bu markalardan kahve satın almış tüketicilerden yüz yüze anket tekniği ile toplanacaktır. Verilerin toplanmasında marka itibarı ölçeği, marka değeri ölçeği ve kurumsal sosyal sorumluluk ölçeği kullanılacaktır. Elde edilen veriler SPSS 24.0 ve SmartPLS 4.0 programları kullanılarak analiz edilmektedir.

Proje çıktıları uluslararası bir makale çalışması yapılacaktır. Ayrıca projeden elde edilen deneyimlerle literatür bilgisi ve projede kullanılacak SmartPLS ve SPSS programları hakkında bilgi sahibi, bağımsız araştırmacılar yetiştirilebilecektir. Yine projeden elde edilecek bilimsel çıktıların pazarlama literatürüne katkı sağlaması öngörülmektedir.