TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024
Küresel ısınma, iklim değişikliği ve İklim krizi kavramları 20. Yüzyılın
sonlarından itibaren konuşulmaya başlanmış ve 21. Yüzyılın en
büyük ve önemli problemlerinden biri haline gelmiştir.
Aşırı hava olayları ve mevsimlerde gözlenen değişiklikler son yıllarda
inkar edilemez bir biçimde artmış ve insanları iklim krizi konusunda
daha çok düşündürmeye başlamıştır. Yaşanan bu değişiklikler
insanları iklim krizine bir çözüm bulmaya ve daha duyarlı ve
farkındalığı yüksek bireyler olmaya yöneltmiştir. Bu noktada iklim
krizi konusunda bireyleri bilinçlendirmek ve doğa, dünya ve insanlık
için iyileştirici rol alan bireyler yetiştirme konusunda eğitim kurumları
önemli bir yere sahiptir. Özellikle okul öncesi eğitiminde iklim krizi
bilinci ve farkındalığının öğretilmesi, yetişecek nesillerin doğaya ve
çevresine duyarlı bireyler olmalarını sağlayabilir. Ayrıca doğayı ve
çevresini koruyan, iyileştirmeye çalışan bireyler olmalarında önemli
olabilir. Bu bağlamda okul öncesi öğrencilerle yapılacak olan bu
projenin amacı sanat yolu ile öğrencilerin iklim krizi hakkında
farkındalık geliştirmelerini sağlamaktır. Projede, okul öncesi eğitimi
veren bir kurumda iklim krizi konulu birden fazla sanat atölyesi
gerçekleştirilecektir. Proje sanat temelli bir araştırma yöntemi olan
a/r/tografi araştırma yöntemi ile yapılandırılacaktır.
Projede kullanılacak yöntem olan a/r/tografi sanat yolu ile anlam
üretmeyi ve yaşayan sorgulamayı içeren süreç temelli bir araştırma
yöntemidir. Alan yazına bakıldığında a/r/tografi ile yapılan
araştırmaların büyük oranda eğitim bilimleri alanında yapıldığı ve
lisansüstü programlarda daha yaygın olduğu görülmektedir. Bu
bağlamda lisans düzeyinde yapılacak olan bu a/r/tografik proje güzel
sanatlar alanına katkı sağlaması bakımından önemlidir. Proje sanat
temelli araştırma yöntemlerinden a/r/tografi ile yapılacak olması
bakımından özgün bir değere sahiptir.
Araştırma çıktıları bildiri olarak sunulabilir ya da makale şeklinde
yayınlanabilir. Proje iklim krizi gibi tüm toplumu ilgilendiren bir
soruna dair farkındalık sağlamak amacı taşıdığı için sosyal açıdan
fayda sağlaması beklenmektedir. Ayrıca okul öncesi çocuklarla
gerçekleştirilecek olan bu projenin iklim krizine yönelik daha bilinçli
bireyler olmalarına katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu yol ile
iklim krizi konusunda toplumsal olarak daha bilinçli olunmasına da
katkı sağlaması beklenmektedir. Projeden yola çıkılarak yüksek
lisans tezleri gerçekleştirilebilir. Farklı eğitim kademelerinde
uygulamalar gerçekleştirilebilir.