İklim Konulu Sanat Atölyesi


Ay D., Karakaş Y.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2024

Proje Özeti

Küresel ısınma, iklim değişikliği ve İklim krizi kavramları 20. Yüzyılın sonlarından itibaren konuşulmaya başlanmış ve 21. Yüzyılın en büyük ve önemli problemlerinden biri haline gelmiştir. Aşırı hava olayları ve mevsimlerde gözlenen değişiklikler son yıllarda inkar edilemez bir biçimde artmış ve insanları iklim krizi konusunda daha çok düşündürmeye başlamıştır. Yaşanan bu değişiklikler insanları iklim krizine bir çözüm bulmaya ve daha duyarlı ve farkındalığı yüksek bireyler olmaya yöneltmiştir. Bu noktada iklim krizi konusunda bireyleri bilinçlendirmek ve doğa, dünya ve insanlık için iyileştirici rol alan bireyler yetiştirme konusunda eğitim kurumları önemli bir yere sahiptir. Özellikle okul öncesi eğitiminde iklim krizi bilinci ve farkındalığının öğretilmesi, yetişecek nesillerin doğaya ve çevresine duyarlı bireyler olmalarını sağlayabilir. Ayrıca doğayı ve çevresini koruyan, iyileştirmeye çalışan bireyler olmalarında önemli olabilir. Bu bağlamda okul öncesi öğrencilerle yapılacak olan bu projenin amacı sanat yolu ile öğrencilerin iklim krizi hakkında farkındalık geliştirmelerini sağlamaktır. Projede, okul öncesi eğitimi veren bir kurumda iklim krizi konulu birden fazla sanat atölyesi gerçekleştirilecektir. Proje sanat temelli bir araştırma yöntemi olan a/r/tografi araştırma yöntemi ile yapılandırılacaktır. Projede kullanılacak yöntem olan a/r/tografi sanat yolu ile anlam üretmeyi ve yaşayan sorgulamayı içeren süreç temelli bir araştırma yöntemidir. Alan yazına bakıldığında a/r/tografi ile yapılan araştırmaların büyük oranda eğitim bilimleri alanında yapıldığı ve lisansüstü programlarda daha yaygın olduğu görülmektedir. Bu bağlamda lisans düzeyinde yapılacak olan bu a/r/tografik proje güzel sanatlar alanına katkı sağlaması bakımından önemlidir. Proje sanat temelli araştırma yöntemlerinden a/r/tografi ile yapılacak olması bakımından özgün bir değere sahiptir. Araştırma çıktıları bildiri olarak sunulabilir ya da makale şeklinde yayınlanabilir. Proje iklim krizi gibi tüm toplumu ilgilendiren bir soruna dair farkındalık sağlamak amacı taşıdığı için sosyal açıdan fayda sağlaması beklenmektedir. Ayrıca okul öncesi çocuklarla gerçekleştirilecek olan bu projenin iklim krizine yönelik daha bilinçli bireyler olmalarına katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu yol ile iklim krizi konusunda toplumsal olarak daha bilinçli olunmasına da katkı sağlaması beklenmektedir. Projeden yola çıkılarak yüksek lisans tezleri gerçekleştirilebilir. Farklı eğitim kademelerinde uygulamalar gerçekleştirilebilir.