Koçak Z. K., Akçadırcı E.(Yürütücü), Üstün H., Şeref S.
TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Bu projenin
amacı, fast food sekötürne ilişkin pazarlama karması bileşenlerinin (7P)
birbirleri ile olan ilişkilerini ortaya koymaktır. Yoğun rekabetin yaşandığı fast
food sektöründeki firmaların varlıklarını sürdürebilmeleri başarılı bir
pazarlama karması uygulaması ile yakından ilişkilidir. Bu projeden elde
edilecek sonuçlar sektörde öncü işletmelerin uzmanlarının görüşleri
çerçevesinde bilimsel bir metot kullanılarak başarılı bir pazarlama karmasında
bileşenlerin önem sıralamasına ilişkin bilgiler sunacaktır.
Bu
projeden elde edilecek bulguların hem pazarlama literatürüne hem de fast food
sektöründeki işletmelere katkı sağlaması beklenmektedir. İlk olarak çalışma
ülkemizde yoğun rekabetin olduğu fast food sektöründe başarılı bir pazarlama
karmasının keşfi yönünde ilgili sektördeki firmalara sunacağı bilgiler
açısından yenilikçidir. Fast food işletmelerindeki üst düzey yöneticilerden
elde edilecek veriler sayesinde pazarlama karmasının bileşenlerinin (7P) önem
sıralaması ve pazarlama karmasındaki bileşenlerin hangilerinin etkileyen ve
etkilenen olduğu belirlenecektir. İkinci olarak proje kullanacağı bulanık
DEMATEL yöntem açısından özgündür. İlgili literatürde pazarlama karmasına
yönelik nitel ve nicel çok sayıda araştırma mevcuttur. Ancak pazarlama
karmasında yer alan bileşenlerin önem sıralamasını araştıran herhangi bir
araştırmaya rastlanmamıştır. Bu projenin fast food sektöründeki işletmelere
pazarlama süreçlerinde başarılı olabilecek bir pazarlama karması (7P)
noktasında sunacağı bilgiler, ilgili projenin özgün değerini ortaya
koymaktadır.
Bu
proje, nicel bir araştırma yaklaşımı kullanmaktadır. Pazarlama karması (7P)
bileşenleri arasındaki önem sıralamasının belirlenmesinde çok kriterli karar
verme tekniklerinden Bulanık DEMATEL yöntem kullanılacaktır. Proje kapsamında
pazarlama karması bileşenlerinden elde edilen faktörlerden hangi faktörlerin
hangi faktörleri ne düzeyde etkilediğini öğrenmek amacıyla yüz yüze biçimsel
mülakat tekniğiyle araştırma kapsamında belirlenecek olan fast food
işletmelerinin üst düzey yöneticilerinden uzman görüşleri alınacaktır. Elde
edilen veriler bulanık DEMATEL yöntem ile değerlendirilecektir. Ardından
yöntemin sonuçlarına göre en etkili faktör/faktörler tespit edilmeye
çalışılacaktır. Projede bulanık DEMATEL yöntem ile elde edilen verilerin
analizi için MS Excel programı kullanılacaktır.
Proje
çıktıları proje yürütücüsü ve araştırmacıların lisans bitirme tezi olarak
değerlendirilecektir. Böylece literatür bilgisi ve projede kullanılacak bulanık
DEMATEL yöntemi hakkında bilgi sahibi yaparak bağımsız araştırmacılar yetiştirilebilecektir.
Çalışma sonucunda uluslararası bir makale çalışması yapılacaktır. Rekabetin yaşandığı fast
food sektöründeki firmaların varlıklarını sürdürebilmeleri başarılı bir
pazarlama karması uygulaması ile yakından ilişkilidir. Bu projeden elde
edilecek sonuçlar sektörde yer alan fast food restoran işletmelerine pazarlama
karması bileşenlerinin önem sıralamasına ilişkin önemli bilgiler sunacaktır.
Böylece pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi sürecinde hangi bileşenin daha
öncelikli olduğu ve hangi bileşenlerin etkileyen ve etkilenen olduğu konusunda fast
food sektöründeki işletmelere pazarlama karması uygulamasında
kullanabilecekleri bilgiler sunarak ilgili sektörün gelişimine katkı sağlanması
beklenmektedir.