Fast Food Sektöründe 7P’nin Bulanık Dematel Yöntemle Değerlendirilmesi


Koçak Z. K., Akçadırcı E.(Yürütücü), Üstün H., Şeref S.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2023
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2024

Proje Özeti

Bu projenin amacı, fast food sekötürne ilişkin pazarlama karması bileşenlerinin (7P) birbirleri ile olan ilişkilerini ortaya koymaktır. Yoğun rekabetin yaşandığı fast food sektöründeki firmaların varlıklarını sürdürebilmeleri başarılı bir pazarlama karması uygulaması ile yakından ilişkilidir. Bu projeden elde edilecek sonuçlar sektörde öncü işletmelerin uzmanlarının görüşleri çerçevesinde bilimsel bir metot kullanılarak başarılı bir pazarlama karmasında bileşenlerin önem sıralamasına ilişkin bilgiler sunacaktır.

Bu projeden elde edilecek bulguların hem pazarlama literatürüne hem de fast food sektöründeki işletmelere katkı sağlaması beklenmektedir. İlk olarak çalışma ülkemizde yoğun rekabetin olduğu fast food sektöründe başarılı bir pazarlama karmasının keşfi yönünde ilgili sektördeki firmalara sunacağı bilgiler açısından yenilikçidir. Fast food işletmelerindeki üst düzey yöneticilerden elde edilecek veriler sayesinde pazarlama karmasının bileşenlerinin (7P) önem sıralaması ve pazarlama karmasındaki bileşenlerin hangilerinin etkileyen ve etkilenen olduğu belirlenecektir. İkinci olarak proje kullanacağı bulanık DEMATEL yöntem açısından özgündür. İlgili literatürde pazarlama karmasına yönelik nitel ve nicel çok sayıda araştırma mevcuttur. Ancak pazarlama karmasında yer alan bileşenlerin önem sıralamasını araştıran herhangi bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu projenin fast food sektöründeki işletmelere pazarlama süreçlerinde başarılı olabilecek bir pazarlama karması (7P) noktasında sunacağı bilgiler, ilgili projenin özgün değerini ortaya koymaktadır.

Bu proje, nicel bir araştırma yaklaşımı kullanmaktadır. Pazarlama karması (7P) bileşenleri arasındaki önem sıralamasının belirlenmesinde çok kriterli karar verme tekniklerinden Bulanık DEMATEL yöntem kullanılacaktır. Proje kapsamında pazarlama karması bileşenlerinden elde edilen faktörlerden hangi faktörlerin hangi faktörleri ne düzeyde etkilediğini öğrenmek amacıyla yüz yüze biçimsel mülakat tekniğiyle araştırma kapsamında belirlenecek olan fast food işletmelerinin üst düzey yöneticilerinden uzman görüşleri alınacaktır. Elde edilen veriler bulanık DEMATEL yöntem ile değerlendirilecektir. Ardından yöntemin sonuçlarına göre en etkili faktör/faktörler tespit edilmeye çalışılacaktır. Projede bulanık DEMATEL yöntem ile elde edilen verilerin analizi için MS Excel programı kullanılacaktır.

Proje çıktıları proje yürütücüsü ve araştırmacıların lisans bitirme tezi olarak değerlendirilecektir. Böylece literatür bilgisi ve projede kullanılacak bulanık DEMATEL yöntemi hakkında bilgi sahibi yaparak bağımsız araştırmacılar yetiştirilebilecektir. Çalışma sonucunda uluslararası bir makale çalışması yapılacaktır. Rekabetin yaşandığı fast food sektöründeki firmaların varlıklarını sürdürebilmeleri başarılı bir pazarlama karması uygulaması ile yakından ilişkilidir. Bu projeden elde edilecek sonuçlar sektörde yer alan fast food restoran işletmelerine pazarlama karması bileşenlerinin önem sıralamasına ilişkin önemli bilgiler sunacaktır. Böylece pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi sürecinde hangi bileşenin daha öncelikli olduğu ve hangi bileşenlerin etkileyen ve etkilenen olduğu konusunda fast food sektöründeki işletmelere pazarlama karması uygulamasında kullanabilecekleri bilgiler sunarak ilgili sektörün gelişimine katkı sağlanması beklenmektedir.