TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022
Eğitim insanın hayatı yaşantısını belirleyen
geleceğine yön veren bir alandır. Gerek eğitim alanları (okul, dershane vb.)
olarak bildiğimiz yerlerden öğrenme faaliyetinde bulunabiliyorken gerekse
yaşantımızda gördüğümüz bir şey öğrenme sağlayabilir. Okul öncesinden başlayan
bu eğitim insana yaşantısı ile ilgili şeyler katacaktır. Ülkemizde okuma yazma
oranının yüksek olmasına rağmen lise mezunu olamayan ve yükseköğretim göremeyen
insanlar bulunmaktadır. Bu insanların okumak istese de bazılarının yanlış bölümlere
veya okul alanlarına yöneldiğini düşünülmektedir. Öğrencilerin ilgili oldukları
alanlara yönelmesi o bölümde başarılarını geliştirmeye yardımcı olacaktır.
Başarılı olan insanların hayatında istediği mesleği yapmasına olanak sağlar ve
istediği mesleği yapan insanların daha mutlu insanlar olduğu bilinmektedir.
Okul hayatında derslerine iyi çalışan öğrencilerin farklı liselere yerleştiğini
girip kazandığı sınavlarda görülmektedir. Bu liselere geçiş kişilerin hayatını
belirleyen adımlarda başta gelmektedir. Sosyal bilimler lisesi lise düzeyleri
içerisinde yüksek puan gerektiren bir lise olduğu bilinmektedir. Diğer liselere
göre eğitim hayatında sözel bölümlere (tarih, coğrafya, felsefe, sosyoloji vb.)
ağırlık vermektedir. Sosyal bilimler lisesi öğrencilerin ilgili oldukları
bölümlerin araştırılması ve bu ilgili oldukları alana ait bölümler ile
bilgilendirilmesi öğrencilerin üniversiteye başvurular yaparken geleceğini
düzenleyen bir etkinlik olacaktır. Yükseköğretime geçiş olarak
nitelendireceğimiz üniversiteye yerleşme durumu sosyal bilimler lisesi oran
olarak %75 ila %90 oranında olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada sosyal bilimler
lisesi öğrencilerinin hedefledikleri üniversite ve bölümden beklentileri ve
yükseköğretime ve sosyal bilimlere ilişkin düşünceleri tespit edilmeye
çalışılacaktır. Araştırma kapsamında iki sosyal bilimler lisesinde her sınıf
düzeyinde 10’ar olmak üzere toplamda 40 öğrenci ile görüşmeler
gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin görüşleri alınması için “görüşme formu”
hazırlanacaktır. Proje araştırmasında nitel araştırma yöntemi kullanılacaktır. Araştırma
sonucunda sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin sosyal bilimlere ve
yükseköğretime ilişkin düşünceleri ile yükseköğretime yönelim durumları tespit
edilecektir. Araştırma çalışma grubu ve konusuyla özgün bir değer taşımaktadır.