Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin Sosyal Bilimlere İlişkin Görüşleri ve Yükseköğretime Yönelim Durumlarının İncelenmesi, TÜBİTAK-BİDEB, Danışman


Öner G., Özbudak M.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2021
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2022

Proje Özeti

Eğitim insanın hayatı yaşantısını belirleyen geleceğine yön veren bir alandır. Gerek eğitim alanları (okul, dershane vb.) olarak bildiğimiz yerlerden öğrenme faaliyetinde bulunabiliyorken gerekse yaşantımızda gördüğümüz bir şey öğrenme sağlayabilir. Okul öncesinden başlayan bu eğitim insana yaşantısı ile ilgili şeyler katacaktır. Ülkemizde okuma yazma oranının yüksek olmasına rağmen lise mezunu olamayan ve yükseköğretim göremeyen insanlar bulunmaktadır. Bu insanların okumak istese de bazılarının yanlış bölümlere veya okul alanlarına yöneldiğini düşünülmektedir. Öğrencilerin ilgili oldukları alanlara yönelmesi o bölümde başarılarını geliştirmeye yardımcı olacaktır. Başarılı olan insanların hayatında istediği mesleği yapmasına olanak sağlar ve istediği mesleği yapan insanların daha mutlu insanlar olduğu bilinmektedir. Okul hayatında derslerine iyi çalışan öğrencilerin farklı liselere yerleştiğini girip kazandığı sınavlarda görülmektedir. Bu liselere geçiş kişilerin hayatını belirleyen adımlarda başta gelmektedir. Sosyal bilimler lisesi lise düzeyleri içerisinde yüksek puan gerektiren bir lise olduğu bilinmektedir. Diğer liselere göre eğitim hayatında sözel bölümlere (tarih, coğrafya, felsefe, sosyoloji vb.) ağırlık vermektedir. Sosyal bilimler lisesi öğrencilerin ilgili oldukları bölümlerin araştırılması ve bu ilgili oldukları alana ait bölümler ile bilgilendirilmesi öğrencilerin üniversiteye başvurular yaparken geleceğini düzenleyen bir etkinlik olacaktır. Yükseköğretime geçiş olarak nitelendireceğimiz üniversiteye yerleşme durumu sosyal bilimler lisesi oran olarak %75 ila %90 oranında olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin hedefledikleri üniversite ve bölümden beklentileri ve yükseköğretime ve sosyal bilimlere ilişkin düşünceleri tespit edilmeye çalışılacaktır. Araştırma kapsamında iki sosyal bilimler lisesinde her sınıf düzeyinde 10’ar olmak üzere toplamda 40 öğrenci ile görüşmeler gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin görüşleri alınması için “görüşme formu” hazırlanacaktır. Proje araştırmasında nitel araştırma yöntemi kullanılacaktır. Araştırma sonucunda sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin sosyal bilimlere ve yükseköğretime ilişkin düşünceleri ile yükseköğretime yönelim durumları tespit edilecektir. Araştırma çalışma grubu ve konusuyla özgün bir değer taşımaktadır.