Bilim ve Sanat Merkezlerinde Eğitim Veren Öğretmenlerin DE/HB (Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu) Problemi Yasayan Özel Yetenekli Öğrencilere Yaklaşımının İncelenmesi, TÜBİTAK-BİDEB, Danışman


Creative Commons License

Öner G., Kaya B.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2021
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

Öğrenciler toplumun en önemli unsurlarıdır. Bu nedenle öğrencilere sağlanan her türlü eğitim öğretim faaliyeti önemlidir. Eğitim söz konusu olduğunda en yaygın kurumlar örgün öğretimin sürdürüldüğü okullardır. Ülkemizde birçok okul birçok kurs ve öğrenci gelişim atölyesi bulunur. Bunlardan bir tanesi de Bilim ve sanat merkezleridir. Bilim ve sanat merkezlerinin kapsamında özel yetenekli çocuklar bulunmaktadır. Bu nedenle bu kurumlarda eğitim veren öğretmenlerin özel yetenekli çocukların sahip olduğu özelliklerle ilgili bilgi sahibi olmaları oldukça önemlidir. Özel yetenekli çocuklar her çocukta aynı olmaksızın depresyona yatkınlık, kurallara karşı aşırı direnç gibi özelliklere sahiptirler. Bunun yanında dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu da özel yetenekli çocuklarda sıkça görülmektedir. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu kaynağı bilinmeyen ve tespiti zor bir öğrenme güçlüğüdür. Bu problemi yaşayan öğrencilerde bulunan: aşırı konuşma, diğer bireylerin sözünü kesme, koşma ve tırmanmada sınır tanımama, komutları takip edememe ve zihin aktivitesi gerektiren işlerden kaçma gibi özellikler onları okul disiplinine ve sosyal hayata uyum konusunda zorlamaktadır. Özel yetenekli bir çocuğun dikkat eksikliği ve Hiperaktivite bozukluğuna sahip olmasının temel kaynağını, dünya genelinde bozukluğu yaşayan bireylerin sayısının %8 ile%12 arasında seyretmesi ve giderek artması oluşturmaktadır. Bahsedildiği gibi özel yetenekli olup dikkat eksikliğine sahip bireyler bulundurdukları özelliklerden dolayı yönlendirilmeye daha çok ihtiyaç duymaktadır. Bu yönlendirmede en büyük pay öğretmenlere düşmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin daha donanımlı ve ne yapması gerektiğini bilen bir yapıda olmaları gerekmektedir. Özel yetenekli çocukların öğrenci kitlesini oluşturduğu bilim ve sanat merkezlerinde eğitim veren öğretmenlerin bu tür öğrencilerle karşılaşma olasılığı daha yüksek olduğundan bilinçli ve doğru bir tutum geliştirmeleri oldukça önemlidir. Bu nedenlerden dolayı çalışmanın amacı iki kere farklı öğrencilerin, okul hayatının yolunda gidebilmesi için öğretmenlerin bu öğrencilere yaklaşımının incelenmesi ve yaşanan problemlerin tespiti olarak belirlenmiştir. Konu ile ilgili çalışmalar incelendiğinde birçok örneğe rastlanmıştır. Fakat dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna ve özel yeteneğe sahip olma durumunun Bilim ve sanat merkezi parantezinde işlendiği bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Konusu seçilen çalışma nitel özellik taşımaktadır ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın örneğini Çetin Şen Bilim ve sanat merkezinde eğitim veren öğretmenler oluşturmaktadır. Veri toplama aşamasında ise mülakat yönteminden faydalanılmıştır.