Sekizinci Sınıf Basınç Konusunun STEM Temelli Ders Etkinlikleriyle İşlenişi Hakkında Öğrenci Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Türkmen Kılıç

Danışman: Murat Saraçoğlu

Özet:

Bu araştırma, basınç ünitesinin STEM uygulamalarıyla işlenişi hakkındaki öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemi, desen olarak ise fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırma verilerini 2018-2019 öğretim yılı, Kayseri iline bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme, gözlem ve doküman incelemesi kullanılarak veri çeşitlemesi yapılmıştır. Otuz öğrenci araştırmacı tarafından dört hafta boyunca gözlemlendikten sonra öğrencilere doküman analizi formu uygulanmıştır. Sonrasında ise not ortalaması bakımından üçte biri fen derslerinde ortalamanın üstünde, üçte biri ortalamanın altında, üçte biri ise orta düzeyde olmak üzere beşi erkek, dördü kız olan dokuz öğrenci belirlenerek görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler katılımcılardan onay alınarak ses kayıt cihazıyla kaydedilmiştir. Ses kayıtları araştırmacı tarafından metne döküldükten sonra verilerin analizinde kod, kategori ve tema oluşturularak içerik analizi kullanılmıştır.  Bu çalışmada öğrenciler yaparak yaşayarak uygulamalı öğrenme gerçekleştirdikleri için, STEM uygulamalarının öğrenme açısından kolaylık sağladığı, öğrencilerin psikomotor, iletişim ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek kalıcı öğrenme sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte, öğrencilerin akademik başarılarının arttığı, STEM uygulamalarının derslere entegre edilmesinin yararlı olacağı da çalışmanın sonuçları arasındadır.