8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DÖNÜŞÜM GEOMETRİSİ KONUSUNDAKİ MATEMATİKSEL BAŞARILARI İLE VAN HİELE GEOMETRİK DÜŞÜNME DÜZEYLERİ İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yeşim Buyruk Akıl

Danışman: Onur Alp İlhan

Özet:

Bu araştırma 8.sınıf öğrencilerinin dönüşüm geometrisi konusundaki başarıları ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri aralarındaki ilişkileri incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden olan tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Erzincan ili İliç ilçesinde bulunan MEB’e bağlı iki farklı ortaokuldaki 88 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmadaki verilerin toplanmasında 20 soruluk dönüşüm geometrisi başarı testi ile 25 soruluk Van Hiele geometri testinin ortaokul öğrenci seviyesine uygun ilk 15 sorusu kullanılmıştır. Elde edilen bulguların analizi için SPSS paket programı kullanılmış olup betimsel istatistiksel verilerden; standart sapma, yüzde, ortalama, frekans tablolarından faydalanılmıştır. Öğrencilerin Van Hiele geometri testi ile dönüşüm geometrisi başarı testinden almış oldukları toplam puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemede ise Pearson korelasyon testinde yararlanılmıştır. Araştırmadaki veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testlerden Bağımsız Gruplar t testi kullanılmıştır.

Araştırmada elde edilen bulgular şu şekildedir: Araştırmaya katılan 88 öğrencinin Van Hiele geometri düşünme düzeyleri beklenilen seviyenin altında çıkmıştır. Van Hiele geometri testi ile dönüşüm geometrisi testi arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuş olup bu iki test için alınan toplam puanları ayrı ayrı okul ve cinsiyet değişkenlerine göre incelediğimizde ise okullar arasında da kız ve erkek öğrenciler arasında da anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.