SOĞUTMA HIZI, KRİTİK TAVLAMA PROSEDÜRÜ VE TEMPERLEME İŞLEMİNİN DÜŞÜK KARBONLU ÇELİKLERİN TABER AŞINMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN DENEYSEL ARAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA AYTEKİN

Danışman: Esen Dağaşan Bulucu

Özet:

Bu çalışmada ısıl işlem prosedürünün (kritik sıcaklıklar arasında ve kritik sıcaklıklar üzerinde tavlama), ısıl işlem sıcaklığının, soğutma hızının ve temperleme ısıl işleminin mekanik davranış üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışmalarda düşük karbon içeriğine sahip AISI 7131, AISI 1020 ve AISI 8620 çelikleri kullanılmıştır. Birinci grup numunelere homojenizasyon ve normalizasyon ısıl işleminden sonra kritik sıcaklıklar arasında tavlama (çift faz) ısıl işlemi uygulanmıştır. Kullanılan çeliğin bileşimine göre hesaplanan AC1 ve AC3 kritik sıcaklıkları arasındaki bir sıcaklıkta belirli süre bekletilen numuneler bu sıcaklıktan hızlı soğutma yardımıyla soğutulmuştur. Soğutma hızının etkisini görebilmek için numuneler su ve yağ olmak üzere iki farklı ortamda soğutulmuştur. İkinci grup numunelere ise homojenizasyon ve normalizasyon ısıl işleminden sonra AC3 üzerinde seçilen iki farklı kritik sıcaklıkta kritik tavlama ve yine belirlenen iki farklı ortamda kritik soğutma uygulanmıştır. Uygulanan ısıl işlemlerden sonra hem temperlenmiş hem de temperlenmemiş standart numuneler hazırlanmıştır. Isıl işlem parametrelerinin etkisini görebilmek için ısıl işlem görmemiş (ticari olarak temin edildiği haliyle), homojenize edilmiş ve normalize edilmiş numunelere de sertlik ve mikrosertlik testleri uygulanmıştır. Isıl işlemler sonrasında çeliklerden alınan numuneler abraziv kesici, kalıplama ve parlatma cihazları ile optik mikroskop altında incelemeye uygun hale getirilmiştir. Numunelerin sertlik ve mikrosertlik değerleri ölçülmüştür. Söz konusu çeliklerin Taber test cihazı ile aşınma davranışı üzerinde belirtilen parametrelerin etkisinin tespit edilebilmesi için aşınma testleri iki farklı yük değerinde gerçekleşmiştir. Numuneler deneyler öncesinde ve sonrasında hassas terazide tartılarak kütle kaybı tespit edilmiştir.