Tramvay modülleri için HVAC sistem tasarımı ve sayısal incelenmesi


Creative Commons License

Thesis Type: Postgraduate

Institution Of The Thesis: Erciyes University, Fen Bilimleri Enstitüsü, --, Turkey

Approval Date: 2022

Thesis Language: Turkish

Student: Safa Kaplan

Supervisor: Yusuf Tekin

Abstract:

Bu çalışmada, hafif raylı sistem araçları kategorisinde bulunan ve birbiri ile bağımlı 5 farklı modülden oluşan bir tramvay aracının simetri özelliklerine göre indirgemiş bir kabini için Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) kullanılarak sayısal incelemesi yapılmıştır. Araç üzerinde bulunan ve mevcut klimadan aldığı işlenmiş akışkanı bir kanal vasıtasıyla kabin içerisine dağıtan kanal üzerinde iyileştirme çalışması yapılmıştır. Mevcut kanal ve iyileştirilmiş kanal için ayrı ayrı çözümlemeler oluşturulmuş ve sonuçlar ayrı ayrı verilmiştir. İki ayrı kanal tasarımının aynı kabin üzerine etkisi demiryolu taşıtları için konfor parametrelerini inceleyen ve belirleyen EN-14750 -1,-2 standartları doğrultusunda incelenmiş ve yorumlanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda aynı klima performansının aynı kabin üzerine etkisinin farklı kanal yapıları ile nasıl değişebileceği gözlemlenmiş ve bu durumun kabin içerisine etkisi ortaya koyulmuştur. Çalışma sonucunda kabin içerisinde 2°C sıcaklık iyileşmesi ve 2 m/s hız iyileştirmeleri sağlanmıştır. Ayrıca menfez çıkışlarında ortalama 6 m/s 'lik bir hava hızı artışı elde edilmiştir. Gerçekleştirilen bu çalışma ulusal ve uluslararası araştırma konuları için altyapı teşkil edecek niteliktedir. Bu çalışmanın sonucunda tramvay araçlarının klima sistemlerine karar verilirken klima kapasitesi ve yolcu kabini tasarımının yanında dağıtım hava kanalı tasarımının da dikkat edilmesi gereken önemli bir konu olduğu anlaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Hafif Raylı Sistemler Klima, EN 1450-1, EN 1450-2, Klima Tasarımı, Tramvay Klima Kanal Tasarımı