Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CANSU ÇETİNKAYA
Danışman: Cevdet Kırpık
Özet:
Sosyal Bilgiler Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi ile
İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması adlı çalışmada yaratıcı drama etkinlikleri
bizzat dersin öğretmeni olan araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Nitel
araştırma tarafından yöntemlerinden biri olan eylem araştırması bu çalışmada
kullanılmıştır. Çalışma grubu dersin öğretmeni ve 17 kişiden oluşan 5. Sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Adana
ili Ceyhan ilçesinde özel bir okulda, 5. Sınıf sosyal bilgiler "Üretim,
Dağıtım ve Tüketim" öğrenme alanında sosyal bilgiler öğretmeni
liderliğinde 5/B sınıfı öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırma iki aşamada
gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada öğretmen yaratıcı drama yöntemi öncesinde
nasıl ders işlenmişse o şekilde işlenmeye devam etmiştir. İkinci aşamada
yaratıcı drama yöntemi ile ders işlemeye devam etmiştir. Bu etkinlikler öncesi
ve yaratıcı drama etkinlikleri sırasında öğretmen ve öğrenciler günlük
tutmuşlardır. Araştırmada yaratıcı drama etkinlikleri öncesi ve sonrası öğretmen,
öğrenci günlükleri, öğrencilerle yapılan görüşmelerde elde edilmiş verilere
nitel analiz yöntemi olan içerik analizi uygulanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda yaratıcı drama yöntemi hem öğretmen hem de öğrencilerde olumlu
değişimlerin ortaya çıkmasını sağlamıştır.